Wat is een burn-out en wat kan ik hier aan doen?
Wat is een burn-out en wat kan ik hier aan doen?
20 februari 2022 

Wat is een burn-out en wat kan ik hier aan doen?

Iedereen heeft wel eens te maken met stress: een hoge werkdruk, een dreigende deadline, een ernstige gebeurtenis of een veeleisend privé leven. Het hoort bij het leven. Stress is per definitie niet ongezond. Af en toe hebben we stress nodig om beter te presteren. Het maakt ons alert en we focussen beter. 

Stress wordt een probleem als deze te hoog oploopt, te lang aanhoudt en je niet in staat bent er goed mee om te gaan. Je raakt overspannen. 

Je raakt overspannen doordat je lichaam en geest niet voldoende kunnen herstellen. Je hebt letterlijk geen energie meer. Is dit nou een burn-out? 

Wat zijn de klachten van een burn-out?

  1. Spanningsklachten: lichamelijke vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen, onrustig slapen, piekeren, emotionele labiliteit, prikkelbaar of een gejaagd gevoel.
  2. Je hebt het gevoel dat je de grip op de situatie verliest en de problemen niet meer aankunt. Je voelt je machteloos.
  3. Het lukt niet meer om gewone dagelijks bezigheden goed te blijven doen. Denk bijvoorbeeld aan werk, thuis en sociale contacten.

Als deze klachten langer dan een half jaar aanhouden spreken we van een burn-out. 

Wanneer ligt een burn-out op de loer?

Met een burn-out ben je figuurlijk opgebrand. Iedereen reageert anders op stress en iedere situatie vraagt een andere omgang met stress. Met onderstaande karakter eigenschappen ben je gevoelig voor het krijgen van een burn-out:

  1. Je kunt moeilijk ‘nee’ zeggen
  2. Je bent negatief over je eigen prestaties
  3. Je stelt hoge eisen aan jezelf
  4. Je hebt een groot verantwoordelijk gevoel
  5. Je het moeite om hulp te vragen
  6. Je bent sterk gemotiveerd en betrokken
  7. Je kunt moeilijk gevoelens uitten

Herken je dit? Sta dan eens wat vaker bij jezelf stil en vraag jezelf af: Hoe voel ik me? Ben ik in balans? Wat zijn mijn grenzen?

Hoe kun je herstellen van een burn-out?

  1. Neem contact op met een professionele hulpverlener. Bijvoorbeeld de huisarts, de bedrijfsarts of een coach op kennisplatformen (bijvoorbeeld Stichting burnout);
  2. Begrijp en accepteer dat je een burn-out hebt; 
  3. Probeer dagelijkse activiteiten te blijven doen. Maar bekijk hierbij welke activiteiten je kan blijven doen en welke je voor nu even moet loslaten. Het is goed om even wat minder hooi op je vork te nemen;
  4. Sta stil bij jouw omgang met stress. Hoe ga ik met stress om? Kan ik op een andere manier met spanning omgaan?;
  5. Probeer regelmaat in je dag te krijgen. Plan iedere dag een moment voor ontspanning;
  6. Bespreek je klachten. Praten over een burn-out lucht op en geeft de mogelijkheid om steun te ontvangen. 

Wil je meer weten hoe je als werkgever burn-outs bij werknemers kunt voorkomen of hoe je mee om moet gaan? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Over de schrijver
Als vitaliteitsadviseur ga ik op pad om health checks af te nemen bij medewerkers. Samen met de medewerker sparren over de meest interessante onderwerpen: BMI, voeding, beweging, mentale gezondheid en balans werk-privé geeft mij energie. Ik streef ernaar om iedere medewerker persoonlijke handvaten mee te geven om zijn of haar vitaliteit te verbeteren! Daarnaast zet ik mijn kennis als psychomotorisch therapeut in om deelnemers een stapje verder te brengen. Hierbij komen thema’s als lichaamsbeleving, relaxatie en zelfcompassie aanbod.