5-tips-tegen-een-winterdip
5 TIPS TEGEN EEN WINTERDIP

Jaarlijks hebben veel mensen in Nederland last van een winterdip, ook wel de winterblues genoemd. Deze neerslachtige gevoelens en vermoeidheid zijn het gevolg van de kortere en donkere dagen. Hoe zit dat precies?

Door de korte en donkere dagen raakt bij sommige mensen de biologische klok (het natuurlijke dag- en nachtritme) in de war. Het lichaam maakt dan te veel melatonine aan. Dit stofje wordt door ons lichaam aangemaakt als het donker wordt en zorgt er voor dat we moe worden. Doordat de dagen in de winter kort zijn, kan deze regulatie verstoord worden. Hierdoor heeft iemand te veel melatonine en dit zorgt voor de vermoeide en sombere gevoelens bij een winterdip.

Daarnaast speelt een tekort aan vitamine D een rol. Een tekort aan vitamine D zorgt ervoor dat we minder van het ‘geluksstofje’ serotonine aanmaken, waardoor we ons somberder en neerslachtiger kunnen voelen. Vitamine D krijgen we grotendeels binnen door zonlicht, daarom hebben met name mensen die op het Noordelijk halfrond wonen last van een winterdip. Ook hebben vrouwen vaker last van een winterdip dan mannen.

Over het algemeen gaan de klachten vaak vanzelf weer over als het voorjaar begint, maar voor een fijne winter 5 tips:

In daglicht zit veel blauw licht en hierdoor wordt de aanmaak van melatonine afgeremd. Met name ’s ochtends is er veel blauw licht. Dus maak een ochtendwandeling om je dag goed te beginnen!

Sowieso is het goed om overdag zoveel mogelijk blootgesteld te worden aan licht. Dus gooi die gordijnen open en doe de lichten aan als het schemerig wordt. Lukt of helpt dit niet? Dan is lichttherapie een optie. Neem contact op met je huisarts als je hier interesse in hebt. Er bestaan ook ‘blauw licht’-lampen die daglicht nabootsen, die je zelf kunt aanschaffen.

Door beweging maakt je lichaam endorfine aan: een stofje waar we blij van worden. Dit kunnen we goed gebruiken in de winter. Ga dus niet binnen zitten, maar probeer elke dag een wandeling te maken en pak wat vaker de fiets. Dan krijg je gelijk meer daglicht binnen, twee vliegen in één klap!

Eet gezond en gevarieerd met genoeg groenten en fruit. Daarnaast kun je vitamine-D en omega-3 supplementen slikken. Deze koop je bij de drogist.

Help je lichaam een handje door meer geluksmomenten te creëren. Plan leuke dingen om naar uit te kijken en verwen jezelf wat vaker. Ook kan mediteren helpen om positiever in het leven te staan.

Bij sommige mensen zijn de klachten zo erg dat de winterdip overgaat in een winterdepressie. Denk je dat je hier last van hebt? Neem dan contact op met de huisarts.

Over de schrijver
Ik werk binnen HollandFit als vitaliteitsadviseur. Dat houdt in dat ik langs ga bij bedrijven door heel NL om gezondheidschecks uit te voeren. De vele verschillende locaties en mensen zorgen er voor dat elke dag anders is. Het is bij elke gezondheidscheck opnieuw een uitdaging om op individueel niveau te kijken naar wat iemand kan doen om vitaler te worden en om degene te motiveren om daar ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.Deze baan geeft mij energie doordat ik mijn interesses en kennis kan combineren met het helpen van mensen. Ik hoop dat ik met deze baan een steentje bij kan dragen aan een gezondere maatschappij.