‘Werk thuis tenzij het echt niet anders kan’. Dat is nog altijd het advies in deze corona lockdown. Arbo Unie signaleert echter een sterke toename in het ziekteverzuim ten opzichte van vorige jaar. De corona-crisis en het thuiswerken brengen onzekerheid en sociale isolatie met zich mee. Dat zorgt er voor dat werknemers zich meer somber en gestrest voelen en zich ziek melden.
Als werkgever wil je natuurlijk dat je mensen vitaal zijn en productief thuiswerken. Daaraan kun je het volgende doen:
- Zorg voor persoonlijke aandacht
- Hanteer een andere manier van sturen
- Creëer draagvlak
PERSOONLIJKE AANDACHT BLIJFT BELANGRIJK
Het contact verloopt momenteel vooral online, bijvoorbeeld via beeldbellen. Dat maakt het lastiger om aan te voelen wat er speelt en hoe het met medewerkers gaat. Probeer ‘feeling’ te houden door af en toe één-op-één te bellen. Vraag hoe het met het (thuis)werken gaat en waar ze tegenaan lopen. Geef een compliment over behaalde resultaten. Echter, heb het niet enkel over werk. Vraag ook eens gewoon hoe het met iemand is en hoe het thuis gaat. Persoonlijke aandacht kan veel goeds doen!
Oprechte persoonlijke aandacht en waardering hebben een sterke positieve invloed op de betrokkenheid en motivatie van werknemers. Het maakt medewerkers niet alleen blijer, ze gaan er ook harder door werken. De productiviteit kan er met 5 tot 7 procent mee omhoog gaan!
Persoonlijke aandacht kun je ook geven door een kaartje te sturen of bij je medewerkers thuis een presentje langs te brengen. Het budget wat normaliter voor feestjes en uitjes gebruikt wordt kun je nu besteden aan het welzijn van medewerkers.
THUISWERKEN VRAAGT OM EEN ANDERE MANIER VAN STUREN
Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Waar de ene medewerker even productief werkt als op kantoor, of zelfs productiever, heeft de ander er juist veel moeite mee. Teveel afleiding en het missen van structuur kunnen er juist toe leiden dat werknemers thuis minder productief zijn. Hoe zorg je ervoor dat je werknemers toch productief thuiswerken? Het leidinggeven bij thuiswerken vraagt om een andere manier van sturen: van controleren en kritisch naar structureren en goed afstemmen.
Een eerste stap is het geven van duidelijke opdrachten. Zorg ervoor dat het voor de werknemer duidelijk is hoe ze aan een bepaalde opdracht kunnen beginnen. Stel een deadline voor de taak. Zo is het voor de medewerker helder wanneer alles af moet zijn en kunnen zij zelf prioriteiten stellen. Plan regelmatig een moment voor afstemming. Ligt de opdracht nog op schema? Wat moet er nog gebeuren om ervoor te zorgen dat alles op tijd klaar is? Zo zorg je dat je werknemers kunnen blijven doorwerken én voelen ze zich meteen ook meer betrokken.
Daarnaast is het belangrijk niet naar de gewerkte uren te kijken, maar naar de kwaliteit van het werk. Lange uren thuis achter de computer werken betekent niet dat de medewerker ook productief is. Werkt een medewerker alle taken vlot en goed af? Dan kan hij gerust een uurtje eerder stoppen. Vertrouw erop dat je werknemers ook thuis hun beste beentje voorzetten. Probeer de controle dus wat los te laten. Richt je meer op het behouden van overzicht en regelmatige communicatie over taken en opdrachten.
CREËER DRAAGVLAK, BETREK MEDEWERKERS IN JE PLANNEN
Thuiswerken lijkt een blijvertje, ook na corona. Hoe ga je dat als organisatie inrichten, nu en in de toekomst? Draagvlak is erg belangrijk, communicatie is een essentieel onderdeel voor het creëren van draagvlak. Werknemers waarderen het dat je ze meeneemt in de plannen. Overweeg daarom om een klankbordgroep op te richten. Hiervoor nodig je werknemers uit uit alle lagen van de organisatie. Je bespreekt met hen je plannen en je vraagt hen om input. Medewerkers kunnen zo hun ideeën en wensen kenbaar maken en meedenken over de invulling van een plan.
Wil je van gedachte wisselen over vitaal (thuis)werken of ben je op zoek naar ondersteuning? Neem dan gerust contact met ons op.