GEZOND MET GOOITZEN #16 HOE LAAT JE JE GOEDE VOORNEMENS SLAGEN?
GEZOND MET GOOITZEN #16 Goede voornemens
04 januari 2023 

GEZOND MET GOOITZEN #16 Goede voornemens

Vitaliteitsexpert Gooitzen Postma deelt zijn kennis. Met interessante weetjes en praktische tips rondom vitaliteit. Het thema van vandaag: goede voornemens!

Daar sta je dan: 2 januari, in de overvolle sportschool. Je voelt je sterk en gemotiveerd. Je hebt voor jezelf besloten dat dit jouw jaar wordt. Echter, na 2 weken lijkt de motivatie al langzaam te verdwijnen.  Je hoort het kleine duiveltje op je schouder zeggen: “Hé pssst, één keertje missen is niet zo erg, je hebt ook je rust nodig!” Vanaf dat moment ga je de mist in.

Gedesillusioneerd blijf je achter, je snapt er niets van, “Ik was toch zo gemotiveerd! Waar ging het dan fout?” En dat is precies waar het fout ging. Vergeet motivatie. Motivatie is overrated.

Waarom goede voornemens niet werken en hoe je het dan wel aan moet pakken? Lees het verder in onderstaande blog.


Je wilskracht raakt uitgeput

Wat veel mensen niet weten is terwijl ze hun spieren trainen in de sportschool en op korte termijn misschien zelfs sterker worden, ze een andere spier aan het uitputten zijn: hun wilskracht. Wilskracht is namelijk ook een spier. En die kan uitgeput raken. Als jij van de een op de andere dag je hele leven omgooit, dan kost dat onwijs veel motivatie en wilskracht. Je gaat bijvoorbeeld van nooit sporten naar 5 x per week naar de sportschool, van na werk op de bank hangen naar spinnen, bankdrukken en push-ups. Deze grote ommezwaai in je leefstijl is een radicale verandering waar veel mensen de impact van onderschatten. Omdat alles wat je nu doet nieuw gedrag is heb je constant je bewuste brein aan staan om je aandacht erbij te houden en dat kost enorm veel energie!


Hoe kun je je goede voornemens wel volhouden?

Een onderzoek van Strava naar goede voornemens illustreert mooi dat motivatie en wilskracht op een gegeven moment uitgeput raken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 12 januari de Sjaak Afhaakdag is voor de meeste enthousiastelingen. Andere cijfers laten zien dat maar liefst 81% van de mensen afhaken binnen het eerste jaar.

Je bent dus niet alleen. Maar hoe komt het dan dat zoveel mensen hun nieuwe gewoonten niet vol kunnen houden en hoe kan het beter? In deze blog wordt de focus gelegd op sporten omdat dit een gebied is waar veel mensen zich willen ontwikkelen maar toch veel moeite mee blijken te hebben. Maar deze principes gelden natuurlijk voor elke nieuwe gewoonte die je wilt opbouwen.

Er zijn meerdere factoren die meespelen bij het opbouwen van nieuwe goede gewoonten. Wat kun jij doen om je goede voornemens wel te laten slagen?


1. De berg versus de drempel

Zoals ik eerder al zei falen goede voornemens vaak omdat mensen voor zichzelf zo’n grote berg creëren. Vanuit niets ineens 5x per week intensief sporten is zwaar. Dat hou je de eerste weken vol, puur op motivatie en wilskracht. Maar zodra die uitgeput zijn valt de boel als een kaartenhuis in elkaar. Dus om succesvol nieuwe gewoontes te creëren dien je van je berg een drempel te maken. Je wilt een zo klein en makkelijk mogelijke gewoonte creëren, wat me op het volgende punt brengt.


2. Word expert in het opdagen

Als je de eerste paar weken dat je naar de sportschool gaat enkel een klein circuitje van 10 minuten doet, maak je het enorm makkelijk om vol te houden. Het gaat er namelijk eerst om dat je de gewoonte creëert en dat dit onderdeel wordt van je identiteit. Jij bent een persoon die elke week 3 keer gaat sporten. Vervolgens kan je op die gewoonte en identiteit voortbouwen.

Voor de fanatiekelingen onder ons, ik hoor je al denken: “10 minuutjes, dat stelt toch niets  voor!” Nee klopt, dat stelt ook niets voor. Maar het gaat niet om die 10 minuutjes. Het doel is om een blijvende gewoonte te creëren. En de kans van slagen daarop wordt het grootst als je begint met een kleine activiteit die makkelijk vol te houden is. Als dat een aantal weken goed gaat, kan je de intensiteit langzaam opvoeren. Voor je het weet ga je consistent 3 x per week een uur naar de sportschool.


3. Focus niet op het doel, maar op het systeem.

Wat je doel ook is, afvallen, meer bewegen of spieren opbouwen, vaak staren mensen zich blind op het doel en vergeten volkomen te kijken naar het systeem wat nodig is om het doel te behalen. Stel dat je als doel hebt om af te vallen. Hoe ga je dat doel behalen? Wat is er voor nodig om daar te komen? Wat moet er veranderd worden in je huidige patronen en gewoonten. Focus je op de HOE en niet de WAT.

Stel je nu eens de volgende situatie voor: Peter heeft voor zichzelf een duidelijk doel omschreven: 10 kilo afvallen. Maar stel nu dat hij vervolgens niet zo veel doet om dat doel te behalen. Misschien dat hij de eerste paar weken nog vol motivatie is en naar de sportschool gaat, maar door de uitputting die zo’n grote verandering teweeg brengt valt hij al snel terug  in zijn oude gewoonten.

En stel je nu eens een andere situatie voor. Jan heeft voor zichzelf geen specifiek doel omschreven. Jan focust zich op de lange termijn en zijn gewoonten. Hij bouwt rustig op en zorgt eerst dat de routine er in komt. Al snel gaat hij 3x per week een uur naar de sportschool waar hij progressie ziet in zijn resultaten. Hij komt tot het punt dat het zelfs raar aanvoelt als hij niet gaat sporten. Wie heeft op de lange termijn de beste kans van slagen? Precies, Jan. Dat denk ik ook.

Nu betekent het niet dat een doel geen functie heeft, zeker niet. Het kan je erg helpen. Het doel is namelijk een richting waar je naartoe wilt bewegen. Maar wat veel waardevoller is, is het ondersteunende systeem. Deze gewoonten die je creëert, bijschaaft en verbetert fungeren als het voertuig waarmee jij je naar dat doel toe beweegt.

Neem bij het inluiden van het nieuwe jaar de bovenstaande tips in acht. Succes met het behalen van jouw goede voornemens!

Over de schrijver
Als vitaliteitsdeskundige geef ik adviezen aan bedrijven en medewerkers op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Ik krijg energie van mijn werkzaamheden, juist de afwisseling maakt het leuk en interessant. Zo geef ik o.a. trainingen, voer ik PMO’s uit en geef ik adviezen en presentaties aan bedrijven op basis van de uitkomsten van het uitgevoerde onderzoek.