GEZOND MET GOOITZEN #8 DRY JANUARI
GEZOND MET GOOITZEN #8

Vitaliteitsexpert Gooitzen Postma deelt zijn kennis. Met interessante weetjes en praktische tips over alles omtrent vitaliteit. Het thema van vandaag is Dry January.

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking drinkt teveel alcohol. De norm luidt: ‘drink geen alcohol en als je alcohol drinkt niet meer dan 1 glas per dag.’ Dit advies is voor mannen en vrouwen gelijk. Alcohol is erg ongezond. Op lange termijn geeft het o.a. een verhoogd risico op beroerte, verhoogde bloeddruk en diverse soorten kanker. Directe, korte termijn effecten heb je vaak niet bewust door. Een periode geen alcohol drinken kan daarbij helpen.

Dry January is tegenwoordig een bekend begrip waar jaarlijks miljoenen mensen aan meedoen. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat een maand geen alcohol drinken positieve effecten heeft op zowel fysiek als mentaal vlak. Daarnaast helpt je te realiseren wat de effecten zijn van alcohol op je lichaam en om stil te staan bij hoeveel alcohol je normaal drinkt. Meedoen aan Dry January zorgt er voor dat je op lange termijn bewuster omgaat met alcohol.

Enkele voordelen:

  • Beter slapen & meer energie
    Slaap is belangrijk voor mentale en fysieke gezondheid. Alcohol verstoort je slaap. Je slaapt onrustiger, minder diep en kunt eerder wakker worden. Beter slapen zorgt ervoor dat je je fysiek en mentaal fitter voelt. Je concentratievermogen en geheugen krijgen ook een boost!
  • Lichamelijke effecten
    Geen alcohol drinken verbetert je weerstand. En kan zorgen voor een mooiere huid. Alcohol droogt je lichaam uit en hierdoor wordt je huid (en haar) doffer. Tot slot bevat alcohol vaak veel calorieën. Het schrappen hiervan kan leiden tot gewichtsverlies.
  • Geestelijke effecten
    Alcohol heeft effect op je stemming. Het kan leiden tot angst, somberheid en boosheid. Veel alcohol drinken hangt samen met psychische problemen zoals een depressie of angststoornis.
  • Geldbesparing
    Alcohol drinken kost geld. Een onderzoek van de Universiteit van Sussex liet zien dat maar liefst 88% van de deelnemers geld bespaarde door een maand geen alcohol te drinken. Tel uit je winst!

Ook nieuwsgierig geworden of jij effect merkt van een maand geen alcohol drinken? Ga de uitdaging aan! Misschien leuk om als challenge te doen met vrienden of collega’s? Hieronder vind je nog wat tips om het makkelijker vol te houden.

Tips om het vol te houden

  1. Zorg dat je een ander alcoholvrij favoriet drankje bij de hand hebt. Er zijn tegenwoordig veel verschillende alcoholvrije dranken: 0.0 bier, alcoholvrije wijnen en mocktails. Ga op onderzoek uit en ontdek jouw favoriete alcoholvrij drankje! 
  2. Ga op zoek naar een collega, vriend of familielid die ook geen alcohol drinkt. Het is gemakkelijker om samen de uitdaging aan te gaan en geen alcohol te drinken. Steun elkaar in de veel voorkomende valkuil: ‘ah ja, eentje dan..’.
  3. Communiceer naar je omgeving dat je deze maand geen alcohol drinkt. Het is belangrijk om hierbij ook te verduidelijken waarom je geen alcohol drinkt. Is dit een goed voornemen om minder te drinken? Wil je het jaar fris starten? Sluit je je aan bij een uitdagende challenge? Of wil je het effect ervaren op je mentale en fysieke gezondheid? Door de reden achter je actie uit te leggen kun je gemakkelijker je eigen grenzen bewaken en sta je steviger in je schoenen.
  4. Bedenk een beloning voor jezelf als je het volhoudt. Op die manier is het makkelijker om gemotiveerd te blijven.
  5. Schrijf de positieve effecten van niet drinken op. Het bijhouden van je progressie werkt bevorderend en geeft motivatie. Denk aan: plezier zonder alcohol, minder vermoeid de volgende morgen op het werk, een energieker gevoel en niet drinken geeft ook een kick!

Geef niet gelijk op als je een keer toch alcohol drinkt. Zie het als een leerproces en gebruik het bij het afmaken van je alcoholvrije maand. Je kunt het!

Heb je een vraag over alcohol of wil je dat er aandacht wordt besteed aan een speciaal thema in deze rubriek dan kun je me een mail sturen naar g.postma@hollandfit.nl of een bericht op LinkedIn.

Op de hoogte blijven van de maandelijkse rubriek 'Gezond met Gooitzen'? Volg ons op LinkedInInstagram of Facebook!

Over de schrijver
Als vitaliteitsdeskundige geef ik adviezen aan bedrijven en medewerkers op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Ik krijg energie van mijn werkzaamheden, juist de afwisseling maakt het leuk en interessant. Zo geef ik o.a. trainingen, voer ik PMO’s uit en geef ik adviezen en presentaties aan bedrijven op basis van de uitkomsten van het uitgevoerde onderzoek.