DEZE 4 CRUCIALE STAPPEN NEEM JIJ OM GEDURENDE LOCKDOWN PERIODE JE MEDEWERKERS VITAAL EN PRODUCTIEF TE HOUDEN | HollandFit
DEZE 4 CRUCIALE STAPPEN NEEM JIJ OM GEDURENDE LOCKDOWN PERIODE JE MEDEWERKERS VITAAL EN PRODUCTIEF TE HOUDEN
12 januari 2021 

DEZE 4 CRUCIALE STAPPEN NEEM JIJ OM GEDURENDE LOCKDOWN PERIODE JE MEDEWERKERS VITAAL EN PRODUCTIEF TE HOUDEN

Na de eerste lockdown periode begin dit jaar leken we weer langzaam terug te keren naar af en toe weer werken op kantoor. Helaas blijft thuiswerken de norm. In dit blog vertellen we je hoe je medewerkers gemotiveerd houdt in deze lastige situatie.

Veel medewerkers missen de (informele) contacten met collega’s en de dynamiek. Daarnaast zorgen chaos en onduidelijkheid tijdens thuiswerken voor minder motivatie bij werknemers. Begin deze week is er opnieuw een lockdown periode afgekondigd van minimaal 5 weken.

Thuiswerken wordt (nog steeds) dringend geadviseerd. Dit betekent snel aan de slag met:  

  1.  Sterke (werk)afspraken op structureel thuiswerken
  2. Aanpassen van leidinggevende structuur 
  3. HR beleid, communiceer tijdig tijdelijke aanpassingen
  4. Inplannen van (ludieke) contactmomenten

Uit onderzoek van XpertHR blijkt dat 48% van de organisaties, ondanks de coronacrisis, geen thuiswerkbeleid heeft. Juist structureel thuiswerken vraagt om goede afspraken. Structuur en overzicht helpen je medewerkers gemotiveerd te blijven.

In een thuiswerkbeleid stel je overzichtelijk instructies op voor je personeel omtrent het thuiswerken. Belangrijke onderdelen zijn o.a. afspraken over bereikbaarheid, werktijden, de thuiswerkplek, verlof,  de veiligheid en beveiliging van (elektronische) documenten en het voorzien in informatie over gezond (beeldscherm)werken.

Bij thuiswerken vinden veel contactmomenten digitaal plaatsen of telefonisch. Veel werknemers missen de informele contactmomenten die op kantoor zo vanzelfsprekend zijn. Met de ene collega heb je functioneel meer contact, dan met de andere. Maak eens in de paar weken een belrondje met de collega’s die je nu niet meer spreekt. Ook hebben werknemers bij online contactmomenten veelal de instelling dat ze precies op de starttijd toetreden en precies op de eindtijd de meeting verlaten. Echter, bij een normale (offline) bespreking kom je vaak wat eerder en blijf je na afloop nog kort hangen. Een goede tip is dus dit bij de online contactmomenten ook te doen. Die paar minuten vooraf en achteraf kunnen medewerkers dan als informele contactmomenten gebruiken.

Naast het stimuleren en aanbieden van contactmogelijkheden met collega’s, is het aan te raden je medewerkers de mogelijkheid te bieden met een deskundige te praten. Het thuiswerken kan spanning en stress met zich meebrengen doordat de balans tussen werk en privé verstoord wordt of de verandering in structuur zwaar valt. Onze vitaliteitsadviseurs kunnen je medewerkers ondersteunen, ook via een online adviesgesprek.

Wil je even van gedachte wisselen over vitaal (thuis)werken of ben je opzoek naar ondersteuning? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Als klant- en projectmanager bij HollandFit heb ik een heel divers takenpakket. Dit varieert van relatiebeheer en het ontwikkelen van vitaliteitstrajecten tot het coördineren van projecten en het schrijven van organisatieadvies n.a.v. een healthcheck. Ik krijg energie van mijn werk wanneer het uitdagend en afwisselend is en ik een zinvolle bijdrage kan leveren aan de klant of de ontwikkeling van HollandFit.