Na de eerste lockdown periode begin dit jaar leken we weer langzaam terug te keren naar af en toe weer werken op kantoor. Helaas blijft thuiswerken de norm. In dit blog vertellen we je hoe je medewerkers gemotiveerd houdt in deze lastige situatie.
Veel medewerkers missen de (informele) contacten met collega’s en de dynamiek. Daarnaast zorgen chaos en onduidelijkheid tijdens thuiswerken voor minder motivatie bij werknemers. Begin deze week is er opnieuw een lockdown periode afgekondigd van minimaal 5 weken.
Thuiswerken wordt (nog steeds) dringend geadviseerd. Dit betekent snel aan de slag met:
- Sterke (werk)afspraken op structureel thuiswerken
- Aanpassen van leidinggevende structuur
- HR beleid, communiceer tijdig tijdelijke aanpassingen
- Inplannen van (ludieke) contactmomenten
HOE KOMEN JE MEDEWERKERS VITAAL EN PRODUCTIEF DEZE PERIODE DOOR?
Uit onderzoek van XpertHR blijkt dat 48% van de organisaties, ondanks de coronacrisis, geen thuiswerkbeleid heeft. Juist structureel thuiswerken vraagt om goede afspraken. Structuur en overzicht helpen je medewerkers gemotiveerd te blijven.
In een thuiswerkbeleid stel je overzichtelijk instructies op voor je personeel omtrent het thuiswerken. Belangrijke onderdelen zijn o.a. afspraken over bereikbaarheid, werktijden, de thuiswerkplek, verlof, de veiligheid en beveiliging van (elektronische) documenten en het voorzien in informatie over gezond (beeldscherm)werken.
INFORMELE CONTACTMOMENTEN
Bij thuiswerken vinden veel contactmomenten digitaal plaatsen of telefonisch. Veel werknemers missen de informele contactmomenten die op kantoor zo vanzelfsprekend zijn. Met de ene collega heb je functioneel meer contact, dan met de andere. Maak eens in de paar weken een belrondje met de collega’s die je nu niet meer spreekt. Ook hebben werknemers bij online contactmomenten veelal de instelling dat ze precies op de starttijd toetreden en precies op de eindtijd de meeting verlaten. Echter, bij een normale (offline) bespreking kom je vaak wat eerder en blijf je na afloop nog kort hangen. Een goede tip is dus dit bij de online contactmomenten ook te doen. Die paar minuten vooraf en achteraf kunnen medewerkers dan als informele contactmomenten gebruiken.
DESKUNDIG ADVIES VOOR WERKNEMERS
Naast het stimuleren en aanbieden van contactmogelijkheden met collega’s, is het aan te raden je medewerkers de mogelijkheid te bieden met een deskundige te praten. Het thuiswerken kan spanning en stress met zich meebrengen doordat de balans tussen werk en privé verstoord wordt of de verandering in structuur zwaar valt. Onze vitaliteitsadviseurs kunnen je medewerkers ondersteunen, ook via een online adviesgesprek.
Wil je even van gedachte wisselen over vitaal (thuis)werken of ben je opzoek naar ondersteuning? Neem dan gerust contact met ons op.