SAMEN BEZIG, SAMEN FIT

Je bent geschrokken van het hoge percentage ziekteverzuim binnen je bedrijf. Of je ziet dat de productiviteit van je werknemers gedaald is ten opzichte van vorig jaar. Er is wel wat onrust geweest nadat de afdeling online verkoop en de helpdesk zijn samengevoegd. Maar je had toch echt het idee dat er weer rust in de tent was.

Hoe krijgen we het enthousiasme terug dat zo kenmerkend was voor je organisatie? Je kunt al je negatieve energie gebruiken om ‘het kwaad’ te vinden. Of je zorgt er voor dat je mensen fysiek en mentaal goed in hun vel zitten. Hoe? Door vitaal en gezond gedrag te stimuleren. Stap voor stap.

Natuurlijk zijn er bij elk bedrijf of organisatie altijd wel mensen die bekend staan om hun gezonde levensstijl. Martine die elk jaar een marathon loopt. Felix die altijd met de fiets komt, 25 kilometer heen, 25 kilometer terug. Amira die van quinoa, avocado en granaatappel een heerlijke salade maakt. Zij hoeven niet gestimuleerd te worden. Zij zijn vanuit zichzelf al gemotiveerd om gezond te leven. Daarnaast zijn er ook collega’s die juist niet bekend staan om hun vitaliteit. Die om het uur een rookpauze nemen, niet in beweging te krijgen zijn en het liefst elke dag twee kroketten

bij de lunch eten en zwaar geïrriteerd raken als anderen zich met hun gezondheid bemoeien. Als de werkgever bij hen gezond gedrag gaat stimuleren dan kan dat een averechts effect hebben dat niet bevorderlijk is voor hun arbeidsethos. Zij blijven de lift verkiezen boven de trap en laten die appel liggen. Het zet geen zoden aan de dijk om je als werkgever volledig op deze groep te richten om de organisatie ‘gezond’ te maken.

Richt je op de middengroep

Het heeft veel meer zin om je te richten op de grote middengroep, vaak zo’n 80% van de medewerkers. Een grote groep die niet zo nadrukkelijk opvalt als de ‘vitale voorlopers’ of de ‘ongezonde achterblijvers’. Deze middengroep houdt er niet perse een ongezonde levensstijl op na maar kan wel een vitaliteit boost gebruiken. En heel belangrijk, zij staan er voor open. Zij weten van zichzelf dat ze een stok achter de deur nodig hebben om meer te bewegen, gezonder te eten, minder te drinken en om de tijd te nemen om tot rust te komen. Ze weten echter niet waar ze moeten beginnen, hebben het ‘te druk’ om er mee bezig te zijn of vervallen gemakkelijk weer in oude gewoonten. Ze kunnen zich daardoor zoals de meesten van ons wel eens lusteloos en vermoeid voelen wat weer effect heeft op hun prestaties op het werk. Zij zullen de handvatten om je gezond en goed te voelen graag aanpakken. Zeker als zij weten dat ze niet de enigen zijn en dat naaste collega’s waar ze zich mee kunnen identificeren ook meedoen. Zo motiveren zij elkaar en kunnen ze elkaar een treetje hoger helpen op de vitaliteitsladder. “Piet en Esther hebben een vitaliteitscan gedaan. Ze willen er nu echt werk van maken om af te vallen. Ze hebben bij HR al gevraagd of een groepstraining mogelijk is. Daar wil ik graag aan meedoen!”. Resultaat bereik je je niet in één keer. Je valt niet in 3 dagen 10 kilo af en je bent niet direct van je slaapproblemen af. HollandFit pleit er daarom ook voor om in kleine stapjes naar een blijvend resultaat toe te werken. Het verlaagt de drempel om mee te doen en het is goed vol te houden, zeker als je het samen met gelijkgestemde collega’s doet en er ook tijdens werktijd mee bezig kunt zijn.

Gezondheid is een groot goed

Voor zowel de medewerker als de werkgever. Geef het personeel de mogelijkheid om bewust met de gezondheid en vitaliteit om te gaan. Men gaat zich fysiek en mentaal beter voelen, de interne saamhorigheid groeit en de waardering voor de werkgever krijgt een boost. En dat heeft positieve impact op de interne inzetbaarheid en productiviteit. Via vitale medewerkers naar een meer vitale organisatie. Stap voor stap.